De patiënt telt echt!

ESTAFETTE INTERVIEW  Zorgprofessionals aan het woord over wat voor hen echt telt in de zorg.

TE GAST
Eline Korpershoek
Leerling IC - Verpleegkundige & Lid Verpleegkundig Staf Bestuur

Aandacht voor ‘wat echt telt’. Wat is dat volgens jou Eline?

De patiënt telt echt! De patiënt staat bij mijn centraal. Hier houd ik rekening met de kwaliteit van zorg/leven. Iedereen verdient goede zorg maar wat is goede zorg? Dat verschilt per patiënt. En daarom is het goed om de patiënt goed in beeld te krijgen en kijk je ook naar de familie/vrienden/kennissen. Zij kennen de patiënt beter dan ik.

Op de IC waar ik werk kunnen patiënten vaak niet aangeven wat zij willen, wat ik dan onthoud is: wat als dit mijn vader of moeder was, hoe zou ik dan willen dat zij verzorgd zouden worden.

Hoe kan de veerkracht van mensen en de samenleving goed benut worden?

Kijken naar waar ze goed in zijn en waar iemand energie van krijgt! Door daar gebruik van te maken zal je ook merken dat veel mensen daar voldoening uit halen.

Welke deelgebieden van zorg hebben wat jou betreft prioriteit?

Iedereen heeft recht op zorg, en dus vind ik dat de handen verdeeld moeten worden. Een patiënt met een gebroken arm moet net zo goed geholpen worden als een patiënt die aan de beademing moet. Gelukkig heeft ieder ook zo zijn specialisatie en zijn er verschillende afdelingen waardoor dit ook haalbaar is. In deze COVID periode zien we wel dat bepaalde zorg is afgeschaald, dat is ook nodig, en gelukkig ging dat vaak om operaties die uitgesteld konden worden.

Welke ideeën heb je over betere samenwerking in de zorg?

Closed loop communicatie blijft heel belangrijk en soms kan dit dus nog beter gebruikt worden. Door closed loop communicatie te gebruiken voorkom je meestal communicatie, waardoor onaangename situaties probeert te voorkomen. Het is belangrijk dat je binnen een team open en eerlijk bent naar elkaar. Als je ergens tegenaan loopt is het goed dat je dit terugkoppelt aan de desbetreffende persoon. Ook juist de waardering naar elkaar uitspreken blijft belangrijk vind ik.

Welke mogelijkheden zie je om de vergrijzing en toenemende zorgvraag samen te dragen?

De kracht en energie van mantelzorgers wordt ondergewaardeerd.  Ik vind dat hier veel meer aandacht naar toe mag gaan.

Door waardering uit te spreken bijvoorbeeld. Voor een mens kan het echt een oppepper geven wanneer iemand je vertelt dat je goed bezig bent.

 

 

Volgende keer

Eline Korpershoek geeft het stokje door aan Joica Benschop verpleegkundige en student healthcare management

Lees ook

Tijd en de Ander

Tijd en de Ander

De mens in zijn netwerk, samen met professionals, een beetje hulp van technologie. Wat mij betreft de onmisbare ingrediënten in onze huidige samenleving. 

In één keer goed?

In één keer goed?

Het in één keer goed willen doen kan juist averechts werken. Veilige faal- en experimenteerruimte bieden zorgt voor ontwikkeling en groei.

Huisarts is de kanarie in de kolenmijn

Huisarts is de kanarie in de kolenmijn

‘Tien keer bellen om een huisarts te vinden en nog steeds nul op rekest.’ Ja, dat horen we steeds vaker en dat is alarmerend. De huisartsenzorg is daarmee kanarie in de kolenmijn. Je leest het in de krant of op LinkedIn en je hoort het in het hele land. Ook in onze...

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel deze blog met je netwerk!