Money, money, money

Veel werkgevers worstelen met personeeltekort. Dit personeelstekort heeft gevolgen voor de kwaliteit en de veiligheid van zorg. Om de problemen op korte termijn het hoofd te kunnen bieden grijpen steeds meer werkgevers naar de portemonnee.

 Gaat dit werken? Op de korte termijn, ja. Op de langere termijn is het funest.

Welk signaal geef je af naar je medewerkers?Zorgpersoneel krijgt plots extra bonussen, waarvoor eerder geen ruimte was bij de CAO onderhandelingen bijvoorbeeld.

‘Is je werk, de kennis en ervaring die je hebt ineens kostbaar geworden? Hadden we hier niet altijd al recht op?

Staken doen wij als zorgpersoneel niet zomaar. De zorg moet immers door blijven gaan? Nu de boel in de soep loopt, waardeert men ons wel?’ 

We hebben personeel nodig in de zorg. Maar dan vooral goéd personeel.

Wat het uitkeren van extra bonussen op langere termijn doet in organisaties weten we al in de zorg. Personeel wat voor extra geld werkt is zelden het beste personeel. Personeel dat niet of ondermaats presteert vertrekt op termijn niet vanwege de ‘gouden kooi’ die inmiddels is gecreëerd. Financiële prikkels werken kort. Voor de kwaliteit en de teamgeest  is het op lange termijn zeker niet altijd effectief.

Wat werkt wel?

  1. Beloon zorgpersoneel voor het kostbare werk dat zij doen. Laat tijdens de CAO onderhandelingen én verkiezingen zien dat je hen waardeert.
  2. Zet in op een proactief strategisch HR beleid, dat inspeelt op de samenstelling van je personeelsbestand. Welke leeftijd hebben we in huis en wat zijn de behoeften van onze mensen? Sluit aan bij de persoonlijke behoeften van je medewerkers. One size fits no- one. Denk en plan vooruit!
  3. Wees trots op je medewerkers en laat dit dagelijks aan hen zien. In al je uitingen de professie belonen.
  4. Geef echte ruimte voor creativiteit en innovatie. De tijd van prutsen in de kantlijn is al lang voorbij.
  5. Werk samen. Veel organisatie zijn intern gericht. Er kan veel meer als je samenwerkt met de ketenpartner, het andere team, je collega.

Vorige blog

Volgende blog

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.